Pagina's

donderdag 22 maart 2012

Willemsstraat



Willemsstraat Voorheen

Willemsstraat met asphal
Nog twee prachtige plaatjes Harry-Potter style, ik was ze gister avond eerlijk gezegd vergeten. Maarja, het was al erg laat, dan laat men nogal eens wat steekjes of in dit geval plaatjes vallen. Maar ik wilde ze jullie niet onthouden en heb zelfs een klein beetje research gedaan, met dank aan Wikipedia haha!

Ik zal het kort houden, vooral omdat ik zelf niet zo heel veel zin heb om er vandaag al te diep op in te gaan. De Willemsstraat was vroeger een gracht, in 1857 is hij gedempt, 
Bron: Wikipedmaar daarvoor heette het de Goudsbloemgracht.
 Samen met nog 10 andere grachten vormden zij een groot gedeelte van de Jordaan, maar volgens de overleveringen noemden de bewoners de toenmalige Goudsbloemgracht "het Fransche Pad". Hoewel dit gedocumenteerd zou zijn, heb ik geen bronvermelding kunnen vinden op Wiki, dus neem het niet van mij aan! Ik vond "Het Fransche Pad" gewoon erg leuk klinken. 'T zal dat oud Hollandsche wel zijn! En om nou niet de hele Wiki-pagina in andere woorden op te schrijven, sla ik een stukje over. 24 Augustus 1857 was de dag dat de Willemstraat haar nieuwe naam officieel heeft gekregen, door... ja je raadt het al Koning Willem III.
Nouja misschien niet door de beste man zelf, maar hij was aan de macht en 24 augustus was ook nog eens de Verjaardag van koning Willem I. Het kon niet op, al die Willems in één straat haha! Ohw trouwens, officieel was de naam "Willemstraat" met één "s", maar het schijnt zo dat in 1909 er stiekum een extra "s" in de naam is gekomen en in 1918 werd het dan officieel Willemsstraat.

Nou genoeg over staten, behalve dat ik het onderste plaatje er bij heb gezocht op Wikipedia om een kleine vergelijking te maken met hoe het er nu uit ziet.
Dat was het voor vandaag, ohw en tussen twee haakjes, research is best leuk, zolang het niet te serieus moet.

Lieve groet en tot de volgende keer. xxx

1 opmerking:

  1. Willemstraat klinkt zo bekend, maar ik weet echt niet meer waar die nu is, behalve in de Jordaan dus, omdat je dat benoemde. Is het ergens bij de Rozengracht, want daar begint de Jordaan toch..........oooooogrijze cellen!!!!

    Vol spanning te wachten op vervolg. Wat van de Koningebuurt, waar ik opgroeide.

    BeantwoordenVerwijderen